V marketingu existuje mnoho osvědčených taktik, kterých se obchodníci drží po mnoho let. S rozšířením do online světa se jejich používání ještě zvýšilo a dostalo na další platformu. Často se můžete setkat se dvěma úzce souvisejícími termíny, a to cross-selling a up-selling. Up, tedy navyšování prodeje je založeno na doporučení dražší varianty.
Cross-selling https://www.seolight.cz/cross-selling je založen na trochu jiném principu. Zde doporučujete zákazníkovi nikoli dražší model, ale příslušenství k tomu, co si sám zvolil. Nesnažíte se tedy prodat dražší věc, ale naopak nabídnout více produktů, které jsou propojeny s tím, co poptává. Obě techniky ovšem mají za cíl zvýšit obrat firmy.
Na co se zaměřit
Nezáleží na tom, zda mluvíme o osobní nabídce, anebo e-shopu. Tato marketingová technika skvěle funguje u obojího. Základním aspektem křížového prodeje je, aby vše dávalo smysl. Nabízíte-li na stejné stránce chytrou domácnost a zahradní hadici, nemá to smysl. Obě věci souvisí s domácností, ale ne jedna s druhou. Mnohem lepší bude doporučit klientovi kvalitní reproduktory.
Důležité je samozřejmě umístit nabídku na správné místo tak, aby si ho zákazník musel všimnout. A pokud bude související zboží ještě k tomu za zvýhodněnou cenu, je to naprosto ideální. Budete mít větší šanci zvýšit zisk a zároveň poskytnout klientovi možnost, jak zvýšit užitek dané věci.
Efektivní tip
Lidé se neradi zdržují. V dnešní době se většina obchodů (zejména elektroniky, oblečení a knih) uskutečňuje online a lidé objednávají rychle. Pokud jim chcete nabídnout něco navíc, měli by mít možnost si zboží vložit do košíku bez potřeby na něj klikat. Bude to pro ně mnohem jednodušší.
Asi největší možnosti mají prodejci elektroniky, protože ta má vždy hodně příslušenství. Podívejme se na praktický příklad. Na svém webu nabízíte smartphone. V rámci cross-sellingu k němu můžete připojit sluchátka, pouzdra, paměťové karty, kabely, prostředky na údržbu a čištění, bezdrátové audio a mnoho dalšího. Podobně to ale lze udělat u všech produktů a služeb.